Kategorier

Reisebrev Oslo-Paris

Posted on september 2nd, 2015

unnamed

Endelig er dagen kommet for det jeg har trent hardt mot det siste året.
Torsdag 16. Juli går startskuddet, etter to felles treningssamlinger, mange
nye sykkelvenner og mange treningsmil på sykkel skal jeg nå starte den lange sykkelturen mot Paris.
Vi er 84 syklister herav 19 damer og 11 hjelpere i fem følgebiler.
Klokken 08.35 starter vi fra Rådhusplassen i Oslo etter å ha blitt filmet og ønsket
god tur av TV2 ved Nils Gunnar Lie.
Vi er delt inn i to lag, ett rødt lag og ett blått lag som begge er delt i to.
Det er en lederbil og en bakbil på hvert lag og en matbil som ordner mat til oss underveis.
Første etappe går til Larvik, det er en strekning på 14,5 mil med ca 1200 høydemeter.
Ja nå er jeg i gang, men plutselig får jeg en punktering, da er det å rope «punktering’ så kommer
det en mekaniker med nytt hjul som er skiftet på en to tre.
Turen til Larvik går greit, men en av deltakerne velger å bryte her.
Så er det en flott ferjetur med masse god mat og drikke på vei over til Danmark.
Første overnatting er på Fyrklit i Hirtshals, men før vi kan gå i seng må vi ha oss en
godnatt -bayer. Vasking av sykkeltøy og påfylling av drikkeflaser må også ordnes.
Etappe to går fra Hirtshals til Silkeborg, dette er en strekning på 21 mil og ca 1000 høydemeter.
Her har jeg en heiagjeng langs ruta, dette var koselig da familien står med plakat » heia tante
Randi» rørende.
Her går det opp og ned, hvem skulle trodd det i flate Danmark. Ingen problemer på denne
etappen. Vel fremme i Silkeborg venter hjelperene med kald øl og sider.
Her får vi beskjed om at en dame på rødt lag har kantet og dratt på legevakta. Senere får
vi beskjed om at hun har brukket kragebenet og må bryte.
Så må sykkelen vaskes og smøres, drikkeflaser fylles og tøy vaskes før vi nyter en deilig
middag.
Etappe tre stå nå for tur, hver morgen står vi opp kl. 06.00, frokost og klargjøring med
start 08.00 og 08.15.
Denne etappen går fra Silkeborg til Flensburg og er 19,5 mil med ca 1700 høydemeter.
Her er det virkelig mye opp og ned, men det går utrolig greit. Første lille pause er etter
25 kilometer da er det «tisse-stopp» og etter nye 25 kilometer er det påfyll av drikkeflaser,
bananer, barrer,kjeks og kaker .
Så hører vi plutselig: «blått lag gjør dere klare»og da er det bare å komme i gang igjen.
Etter ca 100 kilometer et det Lunch, her har matbilen med tre hjelpere,der i blandet Mona,
disket opp med langbord fullt med mat.
Samme rutine på stopp og pauser gjennom hele turen.
Vi kommer til Flensburg i flott sol, dette var deilig da vi har syklet i sterk vind gjennom
Danmark. Her venter øl og sider som en velkomst etter nesten 20 mil denne dagen.
Denne etappen gikk også greit og ingen store uhell.
Innkvartering og de vanlige rutinene som må gjøres hver dag. Flotte hoteller og god mat
er det på hele turen.
Vi har alltid en oppsummering under middagen, positive og negative opplevelser.
Noen trenger massage og her er det med to dansker som tar seg av det, men jeg
har min egen, nemlig Mona.
Etappe fire går fra Flensburg til Stade ( Tyskland) det er en flat etappe på 19,7 mil.
Denne etappen blir kald og regfull, det regner hele dagen så vi har et klesbytte
underveis…ååå det var deilig med tørre klær, men det varer ikke lenge før jeg er søkk
våt igjen. Denne dagen måtte vi ha to små ferjeturer, flott opplevelse.
Alle dagene sykler vi seks i rulla, bytter så alle som hadde lyst fikk prøv seg, kjempe
fint å ligge i rulla. Noen ganger ble du bare satt i rulla, men det var bare positivt.
Vel fremme i Stade var det godt med en dusj, kjempeflott liten by. Her hadde vi oss
en tur på byen, så klokken ble over 01.00…. før vi kunne si god natt.
Etappe fem går fra Stade til Bramche ( Tyskland ) og er 20,9 mil og flatt.
Dagen i dag ble også veldig bra, flott vær og flott natur og ikke noen problemer, men
buksene må nå jevnlig smøres.
Alt går som planlagt, det er lange dager for vi er ikke fremme før ved seks syv tiden
om kveldene. Vel fremme i Bramche og over halvveis og ikke utslitt, hurra !!
Etappe seks går fra Bramche til Grefrath ( Tyskland ) denne etappen ble noe lengre enn
nødvendig,for lederbilen med Niels som sjåfør ledet oss på » gale veier» så etappen
ble på 22,5 mil. Det ble noe positivt ut av det fordi vi kunne skryte av at blått lag hadde
syklet lengre enn rødt lag.
Etappe syv går fra Grefrath til Charleroi i (Belgia) og er på 21,7 mil. Opp kl. seks uten
sure miner, dette er positivt for meg, har ikke følt noen tegn på at dette blir for stritt.
I dag spiste vi frokost i Tyskland, Lunch i Nederland og middag i Belgia, slett ikke verst,
og på sykkel i tillegg. I Nederland måtte vi over en elv i taubåt, dette var jo spennende.
Varmt og flott vær, rett og slett nydelig på sykkelen, men kan merke sittestillingen, nå
må jeg stadig variere. Att og frem på sete, ja det hjelper.
Vel fremme og etter alle gjøremål måtte vi gå 2-3 kilometer for å få mat.
Etappe åtte står nå for tur og den går fra Charleroi til Soissons ( Frankrike ). Etappen er
på 19 mil , ca 1600 høydemeter i sol og 30 graders varme. Her må solkrem til, fare for røde neser.
Her var en kjempeflott natur med mye opp og ned. Satt en del i rulla og da jeg kom opp i over
70 km i timen tenkte jeg at nå går det i det forteste laget, men det var kjempe moro.
Det var fri slipp i ca fem mil denne dagen, så de som ville kunne gi alt de hadde. Jeg
valgte å sitte i gruppa å holde et normalt tempo.
Tenk nå et det bare en etappe igjen så har jeg nådd målet mitt.
Etappe ni, siste etappe er på 13 mil med ca 900 høydemeter. Rart å tenke på at så mange
mil er lagt bak meg på sykkel.
Vi var fem jenter i gruppa mi og i dag ble alle jenten pluss en gutt satt i rulla, vi fikk
navnet » rullemus». Vi klarte jobben glimrende, ble til å med bedt om å senke farten.
Etter ti mil denne dagen har vi en god Lunch og skal ta det helt rolig de tre siste milene.
Her sykler vil langs en kanal, kjempe flott. Litt før halv tre ankommer vi Paris nærmere bestemt Concord-plassen etter masse lyskryss og en haug med biler.
Her står alle hjelperene pluss familie og venner som et kommet ned for å ta i mot oss.
Her blir det servert champagne, Målet er nådd, helt uvirkelig, men sant, 171,7 mil på sykkel.
Så skal vi sykle ned lags Champselysee og rundt Triumfbuen før vi sykler til hotellet vårt. Denne
runden var litt nervepirrende med all trafikk og alle bilene, men fornøyd med at jeg har gjort det.
Sykkelen parkeres og sykkeltøyet bli bytter til en kjole, ja nå er det festmiddag og avslutting.
Vi bor på samme hotellet frem til søndag, er i Norskesvingen å ser på innspurten til Tour de
France.
Dette har vært en lang og fantastisk reise med flotte mennesker, flott natur( av det jeg rakk å se)
og en opplevelse for livet.
Dette er å anbefale, legg dere i trening og meld dere på.